FAQ
Na tej stronie znajdziesz odpowiedzi na często zadawane pytania.

Dobór i montaż kotła grzewczego
-
Jaki regulator temperatury zastosować do kotła?
Regulatory do urządzeń grzewczych stosuje się dla optymalnego zarządzania energią uzyskując, obok komfortu domowników, wymierne oszczędności w eksploatacji instalacji.
Do dyspozycji mamy regulatory temperatury pomieszczenia, które są odpowiedzialne za utrzymanie określonej przez użytkownika temperatury powietrza w domu oraz regulatory pogodowe wyposażone w czujnik temperatury, który steruje temperaturą zasilania instalacji, w zależności od temperatury zewnętrznej.
Każdy z nich może pracować oddzielnie, ale połączenie obu daje największe korzyści, gdyż kontrolujemy temperaturę powietrza pomieszczenia i racjonalnie zarządzamy temperaturą wody w źródle ciepła i instalacji.
-
Kamień kotłowy, co to jest i jak przeciwdziałać jego powstawaniu?
To osad kamienny, powstający w wyniku rozkładu wodorowęglanów wapnia i magnezu, zawartych w wodzie, szczególnie twardej.
Wytrąca się z w procesie podgrzewania wody w instalacjach i urządzeniach grzewczych gdy woda jest nieuzdatniona. Osadzając się na wewnętrznych ściankach wymienników ciepła kotłów i pomp ciepła, wężownicach podgrzewaczy c.w.u. przyczynia się do strat energii cieplnej, zmniejsza sprawność urządzenia i jest częstą przyczyną awarii instalacji. Rozwiązaniem jest stosowanie wyłącznie wody uzdatnionej.
-
Co to znaczy, że kocioł jest kondensacyjny?
To rozwiązanie konstrukcyjne kotła, które wykorzystuje ciepło powstające w wyniku skraplania pary wodnej ze spalin, dzięki czemu zużywa mniej paliwa niż klasyczny kocioł. Kotły kondensacyjne mają zamkniętą komorę spalania dzięki czemu nie ma ryzyka zatrucia tlenkiem węgla (zaczadzenia).
-
Kto płaci za pierwsze uruchomienie urządzeń Brötje?
W trosce o bezpieczeństwo użytkowników wszystkie urządzenia grzewcze firmy Brötje uruchamiane są wyłącznie przez Autoryzowane Firmy Serwisowe.
Koszt uruchomienia pokrywa producent. W obowiązku użytkownika jest natomiast zadbanie o coroczny przegląd urządzenia. Przeglądy wykonywane są przez Autoryzowane Firmy Serwisowe na zlecenie i koszt klienta.
-
Jaki regulator temperatury zastosować do kotła?
Regulatory do urządzeń grzewczych stosuje się dla optymalnego zarządzania energią uzyskując, obok komfortu domowników, wymierne oszczędności w eksploatacji instalacji.
Do dyspozycji mamy regulatory temperatury pomieszczenia, które są odpowiedzialne za utrzymanie określonej przez użytkownika temperatury powietrza w domu oraz regulatory pogodowe wyposażone w czujnik temperatury, który steruje temperaturą zasilania instalacji, w zależności od temperatury zewnętrznej.
Każdy z nich może pracować oddzielnie, ale połączenie obu daje największe korzyści, gdyż kontrolujemy temperaturę powietrza pomieszczenia i racjonalnie zarządzamy temperaturą wody w źródle ciepła i instalacji.
-
Kiedy wybrać kocioł z podgrzewaczem c.w.u.?
W budynkach czy mieszkaniach o zwiększonym zapotrzebowaniu na ciepłą wodę użytkową należy zastosować kocioł jednofunkcyjny z podgrzewaczem c.w.u. (centralnej wody użytkowej) o odpowiedniej pojemności.
-
Jaka jest różnica między kotłem jedno a dwufunkcyjnym?
Piec jednofunkcyjny ma zadanie dostarczyć ciepło wymagane na potrzeby ogrzewania. Jeżeli połączymy kocioł jednofunkcyjny z podgrzewaczem c.w.u. i zamontujemy zawór przełączający rozszerzamy zakres pracy kotła o ciepłą wodę. Takie rozwiązania są stosowane w budynkach o większej liczbie punktów czerpalnych lub przy większym zapotrzebowaniu na c.w.u.
Piec dwufunkcyjny dostarcza ciepło na potrzeby ogrzewania oraz przepływowo, przez wymiennik płytowy podgrzewa ciepłą wodę. Zaletą jest mniejsze zapotrzebowanie miejsca na montaż instalacji, czyli stosowany głównie w mieszkaniach i niewielkich domach, gdzie nie ma zbyt wielu punktów czerpalnych i zwiększonego zapotrzebowania ciepłej wody użytkowej.
-
Ile czasu zajmie montaż kotła?
Czas montażu zależy od zakresu czynności, które należy wykonać. Czy montujemy w nowej, czy w modernizowanej instalacji. Czy wymieniamy tylko urządzenia czy konieczne są przeróbki. Z reguły trwa 1-3 dni.
-
Dlaczego powinienem/powinnam kupić urządzenie u instalatora?
Przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Dobór właściwego urządzenia jest jednym z elementów poprawnego działania ogrzewania naszego budynku czy mieszkania. Nie mniej ważny jest właściwy montaż. Oba warunki są w stanie spełnić wykwalifikowani instalatorzy.
Firma Brötje ma przeszkolonych partnerów – zarówno instalatorów, jak i serwisantów, którzy otrzymali autoryzację do montażu i uruchomienia produkowanych przez nas urządzeń. Jeżeli inwestor kupi urządzenie u autoryzowanego instalatora, może liczyć na poprawny dobór, montaż i spełnienie wszystkich warunków gwarancji.
-
Jak właściwe dobrać urządzenie grzewcze do mojego domu?
Poprawny dobór urządzenia grzewczego wymaga obliczenia zapotrzebowania na ciepło budynku i poszczególnych pomieszczeń. Tylko wtedy zapewnimy utrzymanie optymalnej temperatury powietrza w pomieszczeniach, o każdej porze roku czyli tzw. komfort cieplny.
Znając moc grzewczą możemy przystąpić do analiz dostępnych źródeł ciepła i sposobu rozprowadzenia ciepła w domu.
Modernizacja i konserwacja instalacji grzewczej
-
Jakie mogą być konsekwencje braku regularnych przeglądów?
Każde nowoczesne urządzenie grzewcze wymaga regularnych konserwacji. W przypadku Brötje mogą być wykonywane tylko przez Autoryzowane Firmy Serwisowe.
Dla zachowania gwarancji producent wymaga, aby użytkownik zadbał o przegląd swojego urządzenia raz w roku. Wyczyszczone, odpowiednio wyregulowane urządzenie to przede wszystkim bezpieczeństwo eksploatacji. To także mniejsze zużycie paliwa, za które przecież płacimy.
Z naszego doświadczenia wiemy, że koszty napraw urządzeń z powodu braku przeglądów wynoszą wielokrotnie więcej od kosztu samego przeglądu.
Pompy ciepła
-
Czy warto zamontować pompę ciepła?
Czy warto zamontować urządzenie, do którego dostarczamy jedną jednostkę energii elektrycznej, a otrzymujemy trzy/cztery razy więcej energii w postaci ciepła? Brzmi ciekawie, prawda?
Tak jest właśnie w przypadku pomp ciepła. Dodatkowo to urządzenie ekologiczne, które nie degraduje środowiska bo nie emituje spalin, nie wymaga instalowania komina, czy doprowadzenia powietrza do spalania. Oczywiście jak w każdym przypadku i tu należy się skontaktować z wykwalifikowanym instalatorem, z uprawnieniami do montażu pomp ciepła, który dobierze właściwe urządzenie i przygotuje ofertę wykonania całej instalacji.
Serwis / Gwarancja
-
Gdzie można zgłosić awarię urządzenia?
Zgłaszanie reklamacji/rękojmi:
- w firmie, w której kupiono urządzenie;
- u AFS/AFIS, który uruchamiał bądź dokonywał przeglądów (dane kontaktowe zamieszczone na stronie Znajdź firmę serwisową);
- u Inżyniera Broetje w danym oddziale Bims Plus (kontakt zamieszczony w książce serwisowej kotła);
- poprzez infolinię Broetje.
-
Jakie warunki trzeba spełnić, aby utrzymać gwarancję na urządzenia?
Warunki roszczenia gwarancyjnego:
- posiadanie prawidłowo wypełnionej książki gwarancyjnej, bez śladów poprawek, skreśleń itp.
- posiadanie dowodu zakupu urządzenia;
- dokonanie pierwszego uruchomienia przez AFS/AFIS z potwierdzeniem w książce gwarancyjnej;
- przeprowadzanie przez AFS/AFIS corocznych, obowiązkowych i płatnych przez użytkownika przeglądów gwarancyjnych urządzeń.
-
Jaki jest okres gwarancji na kotły Broetje Heizung?
Okres gwarancji:
- 10 lat na wymienniki ciepła kotłów kondensacyjnych serii EVO;
- 5 lat na wymienniki ciepła kotłów stojących, pozostałych kotłów kondensacyjnych i podgrzewaczy ciepłej wody użytkowej;
- 2 lata na wymienniki ciepła kotłów niskotemperaturowych;
- 2 lata na palniki nadmuchowe olejowe i gazowe oraz atmosferyczne;
- 2 lata na automatykę, podzespoły elektryczne i pozostały osprzęt;
- 6 miesięcy na części podlegające szybkiemu zużyciu, np. bezpieczniki, uszczelki, elektrody zapłonowe i jonizacyjne, anody, itp.
- okres gwarancji rozpoczyna się od daty pierwszego uruchomienia lecz nie później niż 6 miesięcy od daty zakupu przez użytkownika lub 12 miesięcy od daty sprzedaży przez Bims Plus.
- aktualne informacje na stronie gwarancji
-
Czy łatwo znaleźć serwisanta?
Do Państwa dyspozycji jest ok. 500 firm serwisowych, świadczących usługi uruchomienia oraz przeglądów okresowych, dysponujących niezbędną wiedzą, uprawnieniami i sprzętem diagnostycznym. Kontakt do nich można znaleźć na stronie znajdź firmę serwisową
-
Jakie mogą być konsekwencje braku regularnych przeglądów?
Każde nowoczesne urządzenie grzewcze wymaga regularnych konserwacji. W przypadku Brötje mogą być wykonywane tylko przez Autoryzowane Firmy Serwisowe.
Dla zachowania gwarancji producent wymaga, aby użytkownik zadbał o przegląd swojego urządzenia raz w roku. Wyczyszczone, odpowiednio wyregulowane urządzenie to przede wszystkim bezpieczeństwo eksploatacji. To także mniejsze zużycie paliwa, za które przecież płacimy.
Z naszego doświadczenia wiemy, że koszty napraw urządzeń z powodu braku przeglądów wynoszą wielokrotnie więcej od kosztu samego przeglądu.
-
Dlaczego powinienem/powinnam kupić urządzenie u instalatora?
Przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Dobór właściwego urządzenia jest jednym z elementów poprawnego działania ogrzewania naszego budynku czy mieszkania. Nie mniej ważny jest właściwy montaż. Oba warunki są w stanie spełnić wykwalifikowani instalatorzy.
Firma Brötje ma przeszkolonych partnerów – zarówno instalatorów, jak i serwisantów, którzy otrzymali autoryzację do montażu i uruchomienia produkowanych przez nas urządzeń. Jeżeli inwestor kupi urządzenie u autoryzowanego instalatora, może liczyć na poprawny dobór, montaż i spełnienie wszystkich warunków gwarancji.
-
Jak zabezpieczyć urządzenia elektryczne podczas burzy?
Aby zapobiec uszkodzeniu urządzeń elektrycznych, a także domowej instalacji elektrycznej należy podczas silnych i bliskich wyładowań atmosferycznych wyłączyć dopływ prądu do domu lub mieszkania.
Gdy instalacja ma główny wyłącznik prądu, wyłącznik różnicowo-prądowy albo umieszczony w łatwo dostępnym miejscu bezpiecznik główny – można odciąć zasilanie tym wyłącznikiem lub bezpiecznikiem głównym. Jeżeli nie ma – należy wyłączyć lub wykręcić wszystkie bezpieczniki.
Zabezpieczy to zarówno instalację jak i podłączone do niej urządzenia (np. kocioł, pompę ciepła, itd.) przed przepięciami. Lepiej wytrzymać czas bez prądu (1-2 godziny) niż narażać się na wysokie koszty napraw zarówno urządzeń jak i instalacji.
-
Zalanie urządzenia grzewczego – zasady postępowania
Najważniejsze zasady postępowania z urządzeniami grzewczymi na wypadek ich zalania (np. powódź):
- Koniecznie należy na stałe odłączyć urządzenie grzewcze od zasilania elektrycznego („zrzucić” bezpiecznik)!
- W razie konieczności przeniesienia urządzenia grzewczego w inne miejsce niezbędny jest kontakt z serwisem mającym odpowiednie uprawnienia do wykonania takowej czynności w bezpieczny sposób.
- Jeśli urządzenie grzewcze ulegnie zalaniu nie wolno podłączać go do zasilania! Dotyczy to i kotłów i pomp ciepła. Zalecamy w takim wypadku kontaktować się z Infolinią Broetje
Infolinia Brötje
- Potrzebujesz fachowego wsparcia przy wyborze optymalnego urządzenia grzewczego dla Twojego domu?
- Szukasz pomocy w kontakcie z serwisantem albo w przypadku awarii?
- Jesteś Instalatorem lub Serwisantem, który szuka pomocy technicznej z nietypowym problemem?
Zaufaj naszym doświadczony ekspertom, aby uczynić proces wyboru urządzenia grzewczego jak najbardziej bezproblemowym i satysfakcjonującym dla Ciebie! Skorzystaj z naszej infolinii już dziś, aby uzyskać niezbędne informacje i porady dotyczące pomp ciepła i kotłów.